Air Ride-ophanging. Wat moet je weten?

Je hoeft geen groot kenner van auto’s en motorvoertuigen te zijn om te weten dat de ophanging een van de belangrijkste elementen van een voertuig is. Het ontwerpen van het gehele systeem moet rekening houden met comfort op ongelijke wegen, maar ook met grip in bochten en stabiliteit bij hoge snelheden. Traditionele systemen kunnen worden verbeterd, maar de Air Ride-ophanging biedt ontwerpers nog meer mogelijkheden. Wat is een luchtvering? Wat zijn de voor- en nadelen ervan? Hoeveel kost zo’n oplossing? Antwoorden op deze en andere prangende vragen vind je in dit artikel!

Air Ride-ophanging – een korte geschiedenis

De Air Ride-ophanging, ook wel luchtvering genoemd, is geen nieuwe uitvinding. Het idee voor dit type constructie ontstond al aan het begin van de 20e eeuw. De “pneumatische veer voor voertuigen” werd gepatenteerd in 1901. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het gebruikt door het Amerikaanse leger in zware vrachtwagens om de rijhoogte constant te houden, ongeacht de belasting van het voertuig. Eind jaren vijftig werd luchtvering standaard gemonteerd in de Cadillac Eldorado Brougham. Lange tijd was Air Ride alleen te vinden in luxevoertuigen uit het hogere segment. Tegenwoordig kan dit type ophanging echter in bijna elke auto worden geïnstalleerd. Toch zien veel bestuurders het nog steeds onterecht als een premiumoptie.

Wat is Air Ride?

Traditionele ophangingssystemen zijn altijd een compromis. Het systeem bestaat uit metalen veringselementen, maar ontwerpers moeten de balans vinden tussen comfort en prestaties. Een stijvere ophanging verbetert de rijeigenschappen en grip, terwijl een zachtere ophanging oneffenheden beter absorbeert en voor meer comfort zorgt. Hoe combineer je dit alles? De oplossing is een luchtvering zoals Air Ride. Maar wat is het precies?

Tijdens het rijden met hogere snelheden kan een voertuig met Air Ride-ophanging de bodemvrijheid verlagen. Het zwaartepunt daalt, de luchtweerstand wordt verminderd en de auto rijdt stabieler. Bovendien kan de ophanging zich aanpassen aan specifieke situaties, bijvoorbeeld door in een bocht aan één zijde meer “op te pompen”. Hierdoor helt de auto minder over, wat het rijgemak vergroot.

Opbouw van een luchtvering

Uit welke elementen bestaat een luchtvering? Het systeem bevat enkele belangrijke componenten:

  1. Luchtbalg – ook wel pneumatische veer genoemd. Deze vervangt de traditionele vering en wordt vaak op de achteras naast de schokdemper gemonteerd. Soms is de balg geïntegreerd met de schokdemper om ruimte te besparen.
  2. Compressor – het hart van het systeem dat lucht onder hoge druk in de balgen pompt.
  3. Luchtveerpoot – een combinatie van een schokdemper en luchtbalg, meestal geïnstalleerd op de vooras.
  4. Besturingseenheid en sensoren – deze monitoren de bodemvrijheid en regelen de werking van de compressor en kleppen.
  5. Reservoir – een lucht- of stikstofopslag die overtollige lucht opslaat en het systeem ontlast.
  6. Nivelleerkleppen – deze houden de rijhoogte constant, ongeacht de belasting.

Hoe werkt een Air Ride-ophanging?

De werking van een Air Ride-ophanging wordt geregeld door de besturingseenheid, die gegevens van sensoren verwerkt en het drukniveau in de luchtbalgen controleert. Bij te lage druk wordt de compressor geactiveerd om extra lucht in de balgen te pompen.

De luchtbalg is verbonden met de draagarm, die op zijn beurt verbonden is met het wiel. Bewegingen van het wiel veroorzaken verplaatsing van de balg, en nivelleerkleppen zorgen ervoor dat de hoogte constant blijft, zelfs bij zware belasting.

Zelf een Air Ride-systeem bouwen?

Wil je een Air Ride-ophanging in je auto installeren? Bij Motointegrator vind je alle benodigde onderdelen, zoals luchtbalgen, compressoren en bedieningsboxen. Hoewel kant-en-klare sets voor specifieke automodellen vaak duur zijn, kun je door losse onderdelen aan te schaffen flink besparen en een systeem samenstellen dat perfect aansluit op jouw behoeften.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Hoeveel kost een Air Ride-ophanging?

De kosten zijn aanzienlijk en kunnen, afhankelijk van het merk en model, oplopen tot 3.000–4.000 euro. Daarnaast moet je rekening houden met onderhoudskosten, aangezien vervangingsonderdelen vaak duur zijn.

Waarom kiezen voor Air Ride in plaats van een traditionele ophanging?

Luchtvering biedt meer comfort op oneffen wegen, minimaliseert overhellen en behoudt een constante rijhoogte, zelfs bij zware belading.

Hoe werkt een luchtvering?

De Air Ride-ophanging past de hoogte continu aan op basis van de weg, snelheid en helling. Bij belasting wordt extra lucht in de balgen gepompt; bij ontlasting wordt de overtollige lucht afgevoerd.

Scroll naar boven